Van portret tot merkidentiteit: het belang van sterke bedrijfsfotografie
Sander is nu ongeveer een jaar werkzaam als fotograaf bij Buro Smaakmakers, maar zit al bijna twintig jaar in het vak. Zijn specialiteit is portretfotografie. Hij ving perfect de merkidentiteiten van GKN Fokker, Wierks en Kwerkerij Bot in zijn werk. Waarom sterke fotografie werkt voor jouw merk? “Met sterke fotografie onderscheid je je van de rest.”
Wat maakt een sterke foto?
Fotografie is een kunstvorm, ook als het gaat om bedrijfsfotografie. Wat is dan goede fotografie volgens Sander? “Tja, dat is een gevoelskwestie,” vertelt hij. “Het moet een bepaalde sfeer oproepen. Het draait niet alleen om techniek, maar ook om het vertellen van een verhaal. Natuurlijk heb ik wel een eigen signatuur die mensen herkennen en mooi vinden. Ik schiet bijvoorbeeld alles met daglichtlampen en flits zelden tot nooit. Dit zorgt ervoor dat mijn foto’s altijd een natuurlijke en warme uitstraling hebben, wat essentieel is voor het creëren van toegankelijke en authentieke bedrijfsportretten. Met deze techniek kan ik een kantoorruimte uit de jaren ’80 er nog aantrekkelijk uit laten zien.” Wat maakt een foto dan precies aantrekkelijk? “Beeld moet toegankelijk zijn en er fris en sfeervol uitzien. Ik bereik dat onder andere door scherpte- en dieptefotografie.”
“Het draait niet alleen om techniek, maar ook om het vertellen van een verhaal.”
Waarom is goede fotografie belangrijk voor een bedrijf?
“Met fotografie heb je de kans om je bedrijf, event of jezelf te onderscheiden,” vertelt Sander. “Wat je wil voorkomen is dat beeld nietszeggend is, denk bijvoorbeeld aan typische stockbeelden uit gratis databanken die er zo perfect uitzien dat ze heel nep lijken. Of juist het tegenovergestelde: wanneer foto’s te donker of te vaag zijn en de essentie daardoor wordt gemist. Als je ontoegankelijkheid of afstand uitstraalt met fotografie, dan is de kans klein dat mensen met je in zee willen.”
“Je onderscheidt jezelf door echte mensen in beeld te krijgen op een manier hoe ze daadwerkelijk zijn. Ik specialiseer me daarom in portretfotografie voor bedrijven. Door echte mensen in beeld te brengen laat je karakter zien en ben je toegankelijk en authentiek. Juist voor de identiteit van een bedrijf is dit belangrijk om vertrouwen en herkenning op te roepen bij mensen.”
“Je onderscheidt jezelf door echte mensen in beeld te krijgen op een manier hoe ze daadwerkelijk zijn.”
Fototips voor bedrijven: zo bouw je een sterke beeldbank
Waar begin je dan als je een sterke beeldbank wil opbouwen? “Ten eerste moet je inventariseren,” zegt Sander. “Loop je website eens langs, je social media-pagina’s, je folders etc. Waar zijn nieuwe foto’s nodig? Ten tweede kun je gaan brainstormen over wat er dan op de foto’s moet staan. Hoe zien bijvoorbeeld de werkzaamheden in je bedrijf eruit en hoe leg je deze op een natuurlijke manier vast? Als je portretfoto’s wil maken van je personeel: waar maak je deze foto’s? Voor een vlakke achtergrond? Of in een werkomgeving? En welk effect heeft dit op de potentiële klant?”
Deze creatieve brainstorm staat ook centraal bij Buro Smaakmakers. Het bovenstaande proces wordt altijd doorlopen met opdrachtgevers. Er wordt samen gespard en maken vervolgens samen een plan. In Sander’s geval is dit een draaiboek met een lijst aan foto’s die gemaakt moeten worden, de geplande setting en eventuele benodigdheden. Aan de hand daarvan wordt een shoot ingepland. “Op die dag houden we ons vast aan het draaiboek, maar meestal is er ook ruimte voor creatieve invulling. Als ik op de dag zelf iets bijzonders zie waarvan ik denk: dat is een interessant beeld, dan leg ik dat natuurlijk vast. Het is altijd een samenwerking tussen wat de opdrachtgever wil en wat ik als buitenstaander met een frisse blik zie.”
“Het is altijd een samenwerking tussen wat de opdrachtgever wil en wat ik als buitenstaander met een frisse blik zie.”
Sander x Buro Smaakmakers
“Ik vind het bij Buro Smaakmakers heel bijzonder dat er verder wordt gekeken dan alleen klantenwerving. We vinden het belangrijk om daadwerkelijk een match te vormen met de opdrachtgever. Bij Buro Smaakmakers werken we samen met een kleine club creatieve mensen wat ervoor zorgt dat de lijntjes kort blijven en je altijd weet waar je aan toe bent. De kleinschaligheid vertaalt zich in maatwerk: snel schakelen en een diepe betrokkenheid bij elk project, dat resulteert in beeldmateriaal dat écht aansluit bij de unieke identiteit een bedrijf.”