Ga naar de inhoud
christin-hume-Hcfwew744z4-unsplash-scaled-aspect-ratio-1110-320

Een sterk merk werkt niet alleen consistent vóór, maar ook áán zijn merk

Suzanne is merkstrateeg bij Buro Smaakmakers en neemt je in deze blog mee in haar visie op ‘sterk staan als merk’. Want waar de een start met een volledig doordacht businessplan, daar doet de ander gewoon wat hij of zij leuk vindt. Maar: altijd met een goed idee. Als expert in een bepaald vakgebied. Naarmate de jaren verstrijken groeit het klantenbestand, lever je wat de klant vraagt, komt er personeel bij en loopt alles zoals het loopt. Wellicht wat zwart-wit, maar vaak wel de situatie waar veel kleine/middelgrote bedrijven zich in bevinden. Of hoe grote merken ooit zijn begonnen.

In de waan van de dag
Nu wil ik niet zeggen dat dit een verkeerde start is. Sterker nog, learning-by-doing levert ook veel waarde op. Echter merk je vaak wel dat, wanneer men niet consistent aan zijn of haar merk werkt, organisaties op den duur tegen bepaalde vraagstukken aanlopen. Voorbeelden:

“Mijn aanbod is zo breed, waardoor mijn core business wazig wordt”

“We hebben inmiddels een team van 30+ mensen, hierdoor is de cultuur van 3 jaar geleden verwaterd…”

“Mijn ideale klant? Dat blijkt een hele andere dat het type klant dat ik nu bedien”

“Als mensen vragen wat ik nu precies doe met mijn organisatie, vind ik het lastig om dit kort en krachtig te verwoorden”

“Klanten zien ons merk anders dan hoe ik graag gezien wil worden”

Essentiële vraagstukken die de aandacht verdienen
Allemaal vraagstukken die logisch zijn, want in de waan van de dag vliegen de weken en maanden voorbij. Wel zijn dit essentiële vraagstukken die aandacht verdienen, omdat ze op den duur juist meer schade kunnen toebrengen dan dat ze goed doen. Wellicht staan ze niet op de eerste plek van je to do list. Des te belangrijker om hier vanaf vandaag wél bewust tijd voor vrij te gaan maken.

“Hoe concreter keuzes zijn, hoe sterker je je merk kunt positioneren en hoe duidelijker het verhaal van je bedrijf wordt.”

Consistentie is key
Als merkstrateeg geloof ik in de kracht van consistent aan je merk werken. Dit start bij de strategie. Zie dit als een een opeenstapeling van bewuste en uitdagende keuzes, waardoor je nét even anders bent dan die concurrentie. Merken als Coolblue en Rituals zijn hier krachtige voorbeelden van. Zij durven uitdagende, concrete en consistente keuzes te maken. Hoe concreter de keuzes zijn, hoe sterker je je merk kunt positioneren en hoe duidelijker het verhaal van je bedrijf wordt. Daar vloeit een aanbod uit voort dat naadloos aansluit op de behoeften van jouw ideale klant én past bij hetgeen je als organisatie voor staat.

“Bouw je frequent en stapsgewijs aan je merk, dan bouw je aan de bekendheid én groei van je bedrijf”

What about you?
En jij? Heb jij scherp wat je missie, visie en kernwaarden zijn? Weet jij wat jouw merk onderscheidt ten opzichte van je concurrentie? Heb jij het vermogen om uit te kunnen zoomen en kritisch te zijn op je eigen organisatie? En ben jij je bewust van de waarde die het met zich meebrengt wanneer je strategie helder is? Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je medewerkers en (potentiële) klanten?

Hoe concreter, hoe makkelijker
Tot slot wil ik meegeven: hoe concreter je strategie op papier staat, hoe makkelijker dit uit te dragen is. Via de strategie naar je branding dus. Een visuele identiteit die naadloos aansluit op wie jij als merk bent, waar jij voor staat en waar je ideale klant behoefte aan heeft. Dat klinkt niet alleen als een droom, maar is ook mogelijk!

“Een visuele identiteit die naadloos aansluit op wie jij als merk bent, waar je voor staat en waar je ideale klant behoefte aan heeft. Dat klinkt niet alleen als een droom, maar is ook mogelijk!

Suzanne’s liefde voor merken
Creativiteit is iets wat Suzanne van jongs af aan al met zich meedraagt. Dat maakt dat ze vandaag de dag vol passie bouwt aan merken. Tot de kern komen en iets complex eenvoudig maken? Dat geeft haar een kick. Over die creativiteit gesproken: naast merken, is ‘interieur’ ook een van haar grote liefdes. Zo verandert ze regelmatig haar eigen interieur en is ze gespecialiseerd in het geven van interieuradvies. Want: net zoals bij merken ‘spreekt’ interieur ook met een bepaalde visuele identiteit. Suus, zoals ze ook wel wordt genoemd, kijkt ernaar uit om met jou aan je merk te werken. Door te formuleren waar je staat dus, en door te groeien naar de bestemming waar je naartoe wilt gaan.

Samen aan de slag met jouw merkstrategie? Ons team staat voor je klaar.