Écht verbinden? Live Communicatie = key!
Eén team, tientallen specialisten: Buro Smaakmakers werkt met een kern van flexibele krachten, zodat jij als klant de match krijgt die je verdient. Een van die Smaakmakers is André. Onze allround adviseur en Live Communicatiespecialist. Een beurs of evenement kan een belangrijk onderdeel zijn van je marketingmix. Sterker nog: André gelooft heilig in de kracht van écht contact. Toch gaat zijn vakgebied verder dan enkel zo’n event opzetten. Het voor- en natraject zijn minstens zo belangrijk. Hoe dat zit? Hij neemt je mee.
Wat is live communicatie?
Live communicatie gaat om evenementen waar personen of groepen elkaar dus echt ontmoeten. Business to business (b2b) of business to consumer (b2c) evenementen in de breedste zin van het woord. Denk aan beurzen, congressen, bedrijfsfeesten, vergaderingen, presentaties, maar ook productlanceringen of zelfs het inrichten van showrooms. Kleinschalig of grootschalig én zowel voor interne en externe communicatie. Georganiseerd in de mix van marketing- communicatiemiddelen met als doel te verbinden, te informeren of juist informatie te vergaren, merkbeleving te onderstrepen en aandacht te geven. Maar ook: om personeel te werven, transacties voor te bereiden of die deal te maken.
Het bredere perspectief van een bureau
Zoomen we in op bijvoorbeeld beurzen, dan is het als bedrijf laagdrempelig om zoiets als een beursstand te laten maken door een standbouwer. Toch zie ik grote voordelen als je dit door een bureau laat doen. Juist omdat we al die strategische en creatieve koppen bij elkaar steken, kijken we verder dan enkel die stand. We duiken in de strategie achter de uiting. We vliegen het project aan vanuit een bureauperspectief – waarbij elke specialist bijdraagt vanuit zijn of haar vakgebied. We zien een stand als één middel in het grote geheel, terwijl een standbouwer een prachtige stand aflevert, maar verder veelal niet meedenkt in jouw marketingcommunicatiemix.
“We duiken in de strategie achter de uiting. We vliegen het project aan vanuit een bureauperspectief”
Een klant moet zich kunnen focussen op zijn business – en niet op het middel of de organisatie van het event zelf. Het uit handen nemen van de regelzaken maakt dat de klant zich kan richten op waar het echt om gaat. Als klant blijf je wel betrokken, maar de regie en het ontzorgen nemen we graag bij je uit handen. Overzicht met het doel helder voor ogen, waarbij details het verschil maken. Juist door die brede aanpak, kan je als klant vertrouwen op deze turn key insteek die áltijd werkt, op alle vlakken dus. Zo herinner ik me nog de vakbeurs die we organiseerden voor Rouwservice Nederland. “Ik hoef me eigenlijk helemaal niet druk te maken, want ik weet zeker dat alles goed geregeld is”, zei de klant op de eerste ochtend dat hij naar de beurshal reed. Precies waar wij het voor doen.
“Een klant moet zich focussen op zijnbusiness – en niet op het middel zelf”
Een evenement als intern communicatiemiddel
Het is trouwens niet zo dat een evenement altijd wordt georganiseerd om klanten te werven of leads binnen te slepen. Live communicatie is als intern communicatiemiddel net zo goed inzetbaar. Goede en bekende voorbeelden zijn bijvoorbeeld personeelsfeesten en kennisreizen. Human capital en de kenniseconomie zijn belangrijke elementen in het huidige ondernemersklimaat. Ook kan een beurs deze interne rol vervullen. Een mooi voorbeeld is een oude klant van mij. Een multinational met vestigingen all over the world – van Australië tot Amerika. Deze bracht met name het personeel van diverse vestigingen bij elkaar, om elkaar te leren kennen en van elkaar te leren. De stand had daarmee niet alleen een externe, maar ook een interne rol gekregen. Met als extra plus: een paar dagen in een andere, leuke stad doorbrengen. Effectief én leuk!
Live communicatie: toekomstvoorspelling
Ik voorspel dat de behoefte aan persoonlijk contact alleen maar groter wordt. Een trend die na de coronaperiode sterk toenam en nog steeds toeneemt. Digitale middelen hebben een vlucht genomen en maken het vooral mogelijk om effectief te communiceren. Doel- en resultaatgericht. Met Artificial Intelligence (AI) zal dit waarschijnlijk nog effectiever worden. Veelbelovende ontwikkelingen, die vooral processen zullen versnellen en marketing verder zal doen automatiseren. Als tegenhanger zal het persoonlijke live contact belangrijker worden. Eruit gaan en elkaar ontmoeten, ook al is dat wellicht minder efficiënt of meer tijdrovend. Hierbij komen wel de beleving en de informele en kwalitatieve communicatie maximaal tot hun recht… wat juíst weer zorgt voor extra effectiviteit.
“De behoefte aan persoonlijk contact wordt alleen maar groter, waarbij de combinatie van live en digitaal elkaar juist nog meer zullen gaan versterken”
Conclusie: live communicatie is in ontwikkeling
Ondanks het feit dat we steeds meer digitaal actief zijn, is live communicatie dus niet minder belangrijk. Integendeel! Maar ook de combinatie van live communicatie en nieuwe digitale middelen zullen elkaar juist nog meer gaan versterken. Zo zullen we nog veel meer bewegend beeld gaan zien, in plaats van statische afbeeldingen en teksten bijvoorbeeld. Moving content maakt de beleving intenser, dynamisch, modern en effectief. Handige tools als VR (virtual reality) spreken tot de verbeelding en touchscreens komen snel tot de kern met beschikbare juiste informatie. Tijdens een gesprek. Of juist dé aanleiding voor een gesprek. Persoonlijk contact dus, verbonden met de rest van de wereld, waarbij de mogelijkheden alleen maar toe zullen nemen. Participatie vanuit andere locaties, maar ook zeker aansluiten op data gedreven systemen en automatisering. Lees: kwalitatieve contactmomenten verbinden aan eindeloze digitale mogelijkheden. En wat te denken van accountability van het evenement zelf? Dit was altijd lastig aan te tonen, maar we krijgen zo steeds meer middelen om ook het resultaat van een evenement zichtbaar te maken.
Rot in het vak
André is onderdeel van onze harde kern en een echte rot in zijn vak. Zo werkte hij hiervoor ruim zeventien jaar bij een communicatiebureau in verschillende rollen. Met name de operationele en productiekant trok zijn aandacht. Want iets bedenken en verkopen is een, maar het creëren en realiseren is een tweede. In dat vakgebied heeft hij doorgepakt, met een mooie groei als resultaat. Of zoals hij het zelf zegt: “Als je iets veel en goed doet, word je er vanzelf specialist in”.