Het creëren van tijdloze visuele identiteiten bij Buro Smaakmakers
Buro Smaakmakers bestaat uit een team van creatieve geesten die elk op hun eigen manier bijdragen aan het succes van het bureau. Eén van die creatieve breinen is van Robert, een bevlogen conceptontwikkelaar en designer bij Buro Smaakmakers. Robert is niet alleen gepassioneerd over design, maar ook een cruciale schakel binnen het team door zijn betrokkenheid bij het creatieve proces vanaf het allereerste idee tot de uiteindelijke uitvoering. Hij neemt ons mee in zijn visie over visuele identiteit.
Het belang van een consistente visuele identiteit
Bij Buro Smaakmakers leggen we sterk de nadruk op het belang van een consistente visuele identiteit. Dit is geen willekeurige keuze; het is een cruciaal aspect in het succes van een onderneming. Een herkenbare visuele identiteit omvat niet alleen het logo, maar ook elementen zoals lettertype, kleur, design, fotografie en zelfs het interieur van een kantoor. Voor een bedrijf of organisatie is het consistent doorvoeren van een visuele identiteit essentieel om niet alleen vertrouwen en herkenning bij de doelgroep op te bouwen, maar ook een blijvende band te creëren.
Een sterk concept is de basis
Het borgen van een consistente visuele identiteit begint al tijdens het conceptontwikkelingsproces. In deze fase is het geheim: het zoeken naar ‘haakjes’. Deze haakjes vind je in de waarden, missie, visie en positionering van een bedrijf of organisatie. Ze dienen als inspiratie voor herkenbare grafische elementen, passende kleuren en geschikte typografie. Het kunnen vertalen van die haakjes naar alle aspecten van de visuele identiteit is de indicator van een goed en werkbaar idee.
Een krachtig voorbeeld: Baas over je eigen toekomst
Een van de projecten waarbij het handhaven van een consistente visuele identiteit het verschil heeft gemaakt, is ‘Baas over je eigen toekomst‘. Dit platform is gericht op mbo-studenten, werkzoekenden en werkgevers in de regio Drechtsteden. Het onderging met ons een herziening van de visuele identiteit en vertaling daarvan naar alle on- en offline communicatie. Het resultaat? Groei in volgers op sociale media, een significante stijging van websitebezoekers en grotere bekendheid in de regio. Onze tevreden opdrachtgever benadrukt de verbeterde zichtbaarheid en impact van het project.
Impact op de doelgroep
Een sterke en consistente visuele identiteit heeft diepgaande invloed op hoe een merk wordt waargenomen door de doelgroep. In een tijdperk van veel informatie en verschillende kanalen, speelt consistentie een cruciale rol in het opbouwen van vertrouwen en herkenning. Dit kan leiden tot een grotere merkbekendheid en een duurzame verbinding met de doelgroep.
“Het belang van consistentie in de huisstijl, inzien en begrijpen waarom er zorgvuldig mee om moet worden gegaan bepaald in grote mate het succes van de organisatie.”
Uitdagingen en successen bij het handhaven van consistentie
Natuurlijk zijn er uitdagingen bij het handhaven van consistentie, vooral wanneer meerdere partijen betrokken zijn. Commitment van de opdrachtgever en eigenaar van de visuele identiteit en begrijpen waarom er zorgvuldig mee om moet worden gegaan, zijn dan van groot belang.
Een ander concreet succesverhaal is Rouwservice Nederland. Voor deze opdrachtgever heeft de strategische samenwerking met Buro Smaakmakers bijgedragen aan het doorontwikkelen en vervolgens behouden van de warmte en kwaliteit van het merk.
Toekomst van visuele identiteit
Vooruitblikkend op de toekomst van visuele identiteit, zien we trends zoals emotioneel gedreven design en de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI). Merken willen meer dan ooit een sterke en authentieke identiteit neerzetten en daarmee verbinding leggen met hun doelgroep. Eerlijk en oprecht communiceren ligt daaraan ten grondslag. In een wereld waar mensen dagelijks duizenden commerciële boodschappen verwerken, wordt het belangrijker dan ooit om op te vallen te midden van deze overvloed aan informatie.
Advies aan klanten
Als je twijfelt aan de waarde van een consistente visuele identiteit, kijk dan eens naar succesvolle merken zoals Coolblue, Coca-Cola en Apple. Deze bedrijven hebben niet alleen geïnvesteerd in bekendheid, maar hebben ook een betrouwbare reputatie opgebouwd door het consistent toepassen van hun visuele identiteit. Het is niet alleen een investering in bekendheid op korte termijn, maar ook in het opbouwen van een betrouwbare reputatie op lange termijn.
Persoonlijke visie
Een visuele identiteit moet onderscheidend zijn en het hart van een organisatie raken. Dat doel staat bij ons altijd voorop. Vervolgens moet de uitvoer en toepassing van de visuele identiteit zo eenvoudig mogelijk zijn. De opdrachtgever moet het kunnen begrijpen en er eventueel zelf mee kunnen werken. Als dat slaagt, is het doel bereikt. Een duidelijk huisstijlhandboek dat de werking van de visuele identiteit uitlegt, is daarbij van groot belang.
“Een goedwerkende en sterke visuele identiteit komt pas echt tot leven wanneer alle betrokkenen hem omarmen, correct toepassen en zelfs durven te experimenteren.”
Het belang van een consistente visuele identiteit
Een goedwerkende en sterke visuele identiteit komt pas echt tot leven wanneer alle betrokkenen deze ‘omarmen’, correct toepassen en zelfs durven te experimenteren. Een visuele identiteit is nooit helemaal in steen gebeiteld, maar moet kunnen bewegen, groeien, zich ontwikkelen en schuren. In zo’n proces ontstaan vaak de mooiste resultaten. “Pressure makes diamonds.”
Robert’s achtergrond en passie voor design
Met 47 jaar waarvan bijna 30 jaar in het vak is Robert niet alleen een getalenteerde designer, maar ook een toegewijde echtgenoot en trotse vader van twee kinderen. Sinds 2019 verrijkt hij Buro Smaakmakers met zijn creatieve input. Zijn passie voor design is breed. Of het nu gaat om een mooi paar schoenen, een inspirerend magazine, een karakteristiek gebouw of een goed ontworpen logo. Uiteindelijk is alles design, alleen is niet al het design direct zichtbaar. Dat maakt het zo fascinerend.
Leidende rol in conceptontwikkeling
Binnen het team van Buro Smaakmakers neemt Robert vaak de leiding in het beginstadium van een project. Of het nu gaat om het ontwikkelen van een concept, het uitdenken van een strategie of het neerzetten van eerste ideeën, zijn betrokkenheid begint bij de basis. Hij geeft creatieve sturing aan het team naarmate het project vordert. Af en toe pakt hij zelf de uitvoering van het project op, waarbij hij enorm kan genieten van het boetseren en sleutelen aan een design.
“Een herkenbare en consistente visuele identiteit onderscheidt een bedrijf duidelijk van concurrenten op de markt.”